Skip to content Skip to footer

Thrasymach. Intrygi filozoficzne w Politei Platona

Dorota Zygmuntowicz

84,00 

Monografia Doroty Zygmuntowicz „Thrasymach. Intrygi filozoficzne w Politei Platona (z przekładem: Thrasymach z Chalcedonu, testimonia i fragmenty; Pseudo-Platon, Kleitophon; Platon, Politeia I‒II 369c11)” składa się z trzech części i dziewięciu rozdziałów, podzielonych na podrozdziały, Wprowadzenia, Zakończenia, Apendixu z przekładami i Bibliografii. Każdy rozdział poprzedzony jest prologiem, w którym autorka przedstawia sytuację problemową i zapowiada strategię mierzenia się z nią. We Wprowadzeniu przedstawia temat i cel niniejszej monografii: Celem książki jest przygotowanie Czytelnika do niełatwej lektury Politei Platona ‒ jednego z najważniejszych tekstów filozofii europejskiej, a zarazem spośród wszystkich dzieł Platona najbardziej zagadkowego. Wydanie przekładu dialogu, w tłumaczeniu autorki, zaplanowane zostało na rok 2026. Tymczasem wprowadzenie do niego rozrosło się do rozmiarów, monografii, którą autorka postanowiła wydać jako osobną książkę. Dialog w tłumaczeniu Witwickiego noszący tytuł Państwo, a w przekładzie Lisieckiego Rzeczpospolita, będące odpowiednikiem De re publica Cycerona, jest nieadekwatny do treści i intencji Platona. Stąd zaproponowany tytuł nowego przekładu Politeia. Jego uzasadnienie tłumaczy niniejsza monografia.

Czytając Politeję Platona, nigdy nie czytamy jej od początku. Wchodzimy w trakcie rozpoczętego 2400 lat temu spektaklu. Nie wiemy tego, co wiedzieli jej pierwsi widzowie: kim są bohaterowie, jakie zdarzenia i aktualne pytania zawiązały intrygę.
Monografia jest wprowadzeniem do lektury nowego przekładu Politei. Poświęcona jest głównej postaci dialogu, Thrasymachowi z Chalcedonu, i tezie, że sprawiedliwość to korzyść silniejszego/rządzącego, którą Platon z jakichś powodów jej przypisuje. To za sprawą Platona Thrasymach stał się w historii myśli politycznej rzecznikiem immoralizmu i realpolitik.

Po książkę mogą sięgać licealiści, studenci oraz czytelnicy starsi z wykształceniem co najmniej średnim. Ważne jest aby do książki dotarli ludzie młodzi. Monografia stanowi wprowadzenie do najważniejszego dialogu Platona. Sam dialog zaś jest mistrzowskim rozważaniem na temat organizacji i funkcjonowania państwa. Uczy więc politycznego myślenia i strategicznego działania na rzecz sprawiedliwego i dobrze funkcjonującego ustroju. Antyczne źródło wiedzy nie wyschło lecz wciąż inspiruje do patriotycznej troski o Rzeczpospolitą. Dzieło skierowane jest do czytelników zainteresowanych: filozofią, historią filozofii, historią, filozofią historii, historią myśli politycznej, politologią, socjologią, historią kultury i nauki oraz innymi naukami humanistycznymi. Posiada ogromne walory poznawcze, edukacyjne i dydaktyczne. Szczególnie polecana jest uczniom, a także studentom w/w dziedzin nauki, pracownikom naukowym, dziennikarzom i szeroko pojętej inteligencji. Książka powinna trafić do wszystkich bibliotek akademickich i wydziałowych, a także publicznych.

Informacje dodatkowe

ISBN

978-83-66941-74-8

Data wydania

2024

Okładka

Okładka twarda

Ilość stron

600

Opis

Historia ma swoje tajemnice, również historia filozofii. Próbą uchylenia rąbka dwóch spośród nich jest ta książka. Nie wiadomo bowiem, czy Thrasymach z Chalkedonu – wybitny retor, mistrz technik perswazyjnych oraz nowator w zakresie środków stylistycznych w prozie, wykorzystywanych również przez Platona – głosił poglądy przypisane mu w I księdze Politei. Zagadką jest również to, dlaczego w dialogu tym Sokrates po dyskusji z Thrasymachem, niezadowalającej żadnej ze stron, tworzy model „sprawiedliwej polis”, w której, jak przypuszcza dziś wielu badaczy, ani Sokrates historyczny, ani sam Platon zapewne nie chciałby żyć. […]
Sprawa wydaje się poważna, gdyż […] Thrasymach jest tą wyjątkową postacią, która „wyszła” z ram Politei, by stać się w historii filozofii autentycznym rzecznikiem wypowiadanych w tym dialogu poglądów. Można je zawrzeć w dwóch twierdzeniach:
1. Teza w wersji słabej, politycznej: sprawiedliwość jest „tym, co korzystne dla silniejszego” (w tym przypadku dla rządzącego, niezależnie od typu ustroju, I 338c).
2. Teza w wersji mocnej, moralnej (dosłownie ‘twardsze’ twierdzenie, skleroteron): „najdoskonalsza niesprawiedliwość” – tj. popełniana w odpowiednio dużej skali i dzięki temu bezkarnie – nie tylko przynosi sprawcy korzyść, ale jest również czymś pięknym i, jako pewna sprawność/cnota, czymś dobrym; przykładem może być życie tyrana (I 348d).
(fragment Przedmowy Autorki)

Spis treści

Wykaz skrótów 5
Przedmowa 11
Noty redakcyjne 19

Część I. Zagadka Thrasymacha z Chalkedonu i Thrasymacha
1. Docta ignorantia 23
Wstęp 23
1.1. Hipoteza o dialogu Thrasymachos 25
1.2. Stanowisko unitarne 29

2. Kim był Thrasymach z Chalkedonu? 32
Wstęp 32
2.1. Thrasymach historyczny 34
2.2. Thrasymach Platona 47

Część II. Toposy thrasymachowe w dialogach sokratycznych
1. Thrasymach czy Sokrates – wybór nauczyciela (Klejtofont) 55
Wstęp 55
1.1. Taktyka – łatka „Thrasymach” 61
1.2. Kulturowy status quo 74
1.3. Sytuacja Klejtofontowa 82
1.4. Klejtofont a Politeia ‒ konsonanse, dysonanse, wariacje 92

2. Oferta „gdzie indziej” – intryga protreptyczna (Eutydem) 105
Wstęp 105
2.1. Rewers sytuacyjny 106
2.2. Reguła inwencji 112
2.3. Wersja „Sokratesa-protreptyka” 119
2.4. Podtekst cichego logografa 130
2.5. Eutydem, Klejtofont, Politeia ‒ paralele, aluzje, wnioski 140

3. Metatutologia jako topos filozoficzny ‒ Alkibiades I i inne dubia 163
Wstęp 163
3.1. Metatutologia erotyczna 166
3.2. Sztuka uczenia się 178
3.3. Wiedza moralna a „Teza” 187
3.4. Intrygi filozoficzne w dubiach 213

4. Trzecia fala antysokratejska ‒ defensywa Ksenofonta 236
Wstęp 236
4.1. Echo zarzutu Klejtofonta ‒ Memorabilia I 4, I 6, passim 238
4.2. Chwyty thrasymachowe Sokratesa ‒ Memorabilia II 1 259
4.3. Metatutologia erotyczna ‒ Memorabilia IV 1‒2 275
4.4. Hybrydowa postać Hippiasza ‒ Memorabilia IV 4 284

5. Trzecia fala antysokratejska ‒ ofensywne intrygi Platona 297
Wstęp 297
5.1. Zwiastuny Thrasymacha ‒ Hippiasz mniejszy
i Hippiasz większy 300
5.2. „Thrasymach i tysiące innych” ‒ Gorgiasz 318

Część III. Kto się boi Thrasymacha? ‒ Politeia

1. Platońska sztuka ethopoi 365
Wstęp 365
1.1. Sokrates, Klejtofont, Thrasymach
„i inni” w Pireusie (R. I 327a‒328c) 369
1.2. Praktyczna moc obalonych tez (R. I 328c‒336a) 383
1.3. Śmieszne „jak” Thrasymacha (R. I 336b‒339b) 390
1.4. Niejasne „co”: problem z „Tezą” (R. I 339b‒345b) 399
1.5. Od aphorme retorike do aphorme philosophos (I 345b‒354c) 407

2. Myśl inaczej, patrz szerzej 415
Wstęp 415
2.1. Pseudos jako element strukturalny polis: bolesne prawdy (I 327a− II 366b) 419
2.2. Podstawy ideologiczne „Tezy” (II 369b−III 388e) 432
2.3. Pseudos jako czynnik heurystyczny: lecznicze kłamstwa (III 389a‒415b) 441
2.4. Podwójny anagnorismos (III 415b‒VII 541b) 450
2.5. Rozsypana mandala (VIII 543a−koniec) 460
Zakończenie 464

Apendyks
I. Thrasymach z Chalkedonu: testimonia i fragmenty 467
II. Pseudo-Platon, Klejtofont 478
III. Platon, Politeia I ‒ II 369c 484

Bibliografia 550
Indeks tekstów źródłowych 566
Indeks osób oraz postaci literackich i mitologicznych 583
Indeks rzeczowy 593