Opis
Spis treści
André Vauchez – historyk ducha – Michał J. Baranowski 3
Heretycy w średniowieczu
Wprowadzenie 17
Część pierwsza. Ruchy kontestatorskie i heretyckie na Zachodzie od XI do XV wieku
Rozdział I. Herezje „roku tysięcznego” i w XI wieku 25
Diabolizacja herezji: świadectwo źródeł 26
Czytanie i interpretacje herezji przez duchownych od X do XII wieku 33
Konkretne postawy wobec heretyków: rozbieżności i ewolucja 39
Rozdział II. Od kontestacji po herezję (XII–XIII wiek) 49
Podstawowe przyczyny rozwoju herezji 49
Antyklerykalizm i spirytualizm: wędrowni kaznodzieje przeciwko ustanowionemu Kościołowi 52
Wstrząs kataryzmu 56
Ruchy ewangeliczne i spory o prawo do kaznodziejstwa świeckich: waldensi i humiliaci 61
Narodziny społeczeństwa prześladowczego? 65
Krucjata, inkwizycja i zniszczenie kataryzmu 70
Nowe formy kontestacji 80
– Joachim z Fiore i joachimizm 81
– Wrzenie intelektualne w środowiskach uniwersyteckich i potępienia kościelne 86
– „Religia ludowa” i „wolnomyśliciele” 90
Rozdział III. Kontestatorskie i dysydenckie ruchy religijne we Włoszech od XI do połowy XIII wieku 95
Pierwsze kontestacje 95
Ewangelizm i spirytualizm przeciwko Kościołowi urzędowemu 98
– Patareni: między reformą a herezją 98
– Arnold z Brescii i kontestacja doczesnej władzy Kościoła 100
– Społeczeństwo komun miejskich a herezje we Włoszech w drugiej połowie XII wieku 103
Katarzy, waldensi i chrześcijanie ewangeliczni we Włoszech (od około 1170 do około 1250) 105
– Narodziny i umacnianie kataryzmu 105
– Nurt ewangeliczny: ubodzy Lombardczycy i humiliaci 108
– Reakcja Kościoła i tłumienie herezji 112
Rozdział IV. Na Zachodzie: kontestacja i herezje w XIV i XV wieku 117
Rozszerzenie pojęcia herezji i rozwój inkwizycji 117
– Nowe definicje herezji 118
– Inkwizycja i inkwizytorzy 120
– Wygaszenie kataryzmu 123
Zakwestionowanie Kościoła hierarchicznego i pośredniczącej roli duchowieństwa 125
– Kontestatorskie prądy eschatologiczne 125
– Eschatologia franciszkańska: spirytuałowie, begardzi i fraticelli 126
– Eschatologia a ludowe ruchy religijne 131
— Od Gerarda Segarelliego do Fra Dolcino 132
— Biczownicy 134
– Nieheterodoksyjne formy mistyki 136
— Beginki: od Małgorzaty Porete do Mistrza Eckharta 136
— Bracia i siostry wolnego ducha 139
– Przetrwanie i wpływy waldensów 141
Nowe herezje i narodowe ruchy religijne (1378–1449) 144
– Nowy kontekst historyczny 145
– Wiklif i lollardzi 146
– Jan Hus i husyci 148
— Jan Hus i początki utrakwizmu 148
— Podsumowanie kryzysu husyckiego 153
Część druga. Heretycy: mity i rzeczywistość
Rozdział V. Początki herezji katarskiej w Langwedocji na podstawie kazania arcybiskupa Pizy Federico Viscontiego (zm. 1277) 159
Rozdział VI. Odmowa składania przysięgi u średniowiecznych heretyków 174
Rozdział VII. Katarzy i waldensi w historii średniowiecznej Francji 184
Ku naukowej historii kataryzmu 184
Ponowne odkrycie waldensów 189
Rozdział VIII. Świętość przeciwko herezji: Żywot Marii z Oignies Jakuba z Vitry 192
Protagoniści: Maria z Oignies, Jakub z Vitry i Fulko z Tuluzy 193
Żywot Marii z Oignies: manifest antyheretycki 196
Ascetyczny i mistyczny wzór świętości 201
Rozdział IX. Pisma świętego Franciszka z Asyżu: odpowiedź na kontestację heretycką? 207
Rozdział X. Między kontestacją a dysydencją: franciszkanie i prądy joachimickie w epoce papieży awiniońskich 220
Rozdział XI. Od reformy Kościoła do buntu we Francji Karola VI: Jan z Varennes (zm. 1396?) 232
Część trzecia. Historycy i herezja
Rozdział XII. Historiografia herezji średniowiecznych 251
Herezja a marginalizacja społeczna 251
Ku odnowie problematyki i perspektyw 256
Herezja, marginalność i wykluczenie 260
Rozdział XIII. Ortodoksja i herezja na chrześcijańskim Zachodzie 265
Rozdział XIV. Herezje: dysydenckie formy chrześcijaństwa średniowiecznego 279
Wskazówki bibliograficzne 287
Źródła tekstów 294
Zestawienie skrótów i skrótowców 296
Indeks osób i nazw geograficznych 298