Skip to content Skip to footer

Komentarz do Ewangelii Jana | Wydanie drugie

Św. Tomasz z Akwinu

115,50 

Kup e-booka

Komentarz do Ewangelii Jana jest pracą, z której możemy korzystać jak z dobrego przewodnika po Piśmie Świętym. Praktycznie cała Biblia zostaje użyta do skomentowania i objaśniania Janowego dzieła. Akwinata zestawia różne fragmenty tekstu biblijnego ze Starego i Nowego Testamentu z objaśnianymi słowami Ewangelii Jana, kierując się z jednej strony bliskością znaczeń wypowiedzi, z drugiej zaś podobieństwem ich brzmienia. Kontynuuje w ten sposób tradycję starożytnej egzegezy patrystycznej. Jak na znawcę filozofii Arystotelesa przystało, obecny jest w Komentarzu rys analizy logicznej tekstu. Przyjmowana za Arystotelesem teoria części i całości ugruntowuje przekonanie, że to, co jest częścią, możemy zrozumieć w pełni dopiero w świetle całości. Tomaszowa metoda egzegezy biblijnej zakłada, że w Piśmie Świętym te same lub zbliżone treści wypowiadane są przy pomocy odmiennych sformułowań. Zestawienie ich razem, często w formie równoważności, jest sposobem analizy tekstu, który odsłania jego pełniejsze znaczenie. Jedna wypowiedź rozświetla drugą. To metoda analogiczna do klasycznych zasad budowania definicji, gdzie łączy się dwie jej strony przy pomocy równoważności. Ustalanie treści wypowiedzi ma więc zdroworozsądkowy sens powiedzenia tego samego innymi słowami.
(Ze Słowa od tłumacza)

Informacje dodatkowe

ISBN

83-88524-20-8

Tłumaczenie

Tadeusz Bartoś

Książka jest dostępna również w pakiecie:

Opis

Z recenzji o. Jacka Salija:
Spośród licznych dzieł biblijnych św. Tomasza polskiego wydania doczekał się jedynie Wykład listu do Rzymian. Zatem publikacja następnego dzieła tego najwybitniejszego- obok świętego Augustyna- myśliciela chrześcijaństwa zachodniego byłaby ważnym krokiem w usuwaniu wstydliwej luki w polskiej kulturze religijnej. (…).

Dzieło stanowi wzorcowy przykład zastosowania średniowiecznej metodologii biblijnej, zapoczątkowanej przez Hugona z Saint- Cher, do której wypracowania istotnie przyczynił się sam święty Tomasz. Metoda ta polegała na rozpoczynaniu egzegezy od wnikliwego ustalenia kontekstu. Pierwszym zadaniem egzegety- w myśl tej metodologii- jest bowiem szukanie tego co było zamysłem natchnionego autora i dopiero na tej podstawie egzegecie wolno szukać sensu duchowego. Nakładając tak wyraźny rygor na poszukiwania w Piśmie Świętym sensów wychodzących poza sens dosłowny, święty Tomasz stał się jednym z najważniejszych prekursorów nowożytnej egzegezy w biblistyce.